Rumah Ku Syurga Ku

Thursday, March 26, 2009

spaghetti bolognese dan mushroom soup

menu dinner malam tadi...
spaghetti bolognese....


Resepi...sendiri gak....
Main campak2 je...

bahan2:
1. 1 paket spaghetti direbus sampai lembut...masukkan sedikit garam dan minyak kedalam air rebusan.
*** nak pastikan spaghetti dah lembut ke belum...ambil sedikit, dlm 1 inci...spaghetti...lemparkan ke dinding...kalau spaghetti tu melekat ke dinding...maknanya spaghetti tu dah masak le...Petua ni dapat dari biras Kak Ton, Abang Salleh yg dok nun di atas Bukit Mewah di Kajang...tq.
2. 500g daging cincang
3. 1 tin sos spaghetti brand campbell...perasa asli
4. 1 tin sos spaghetti brand campbell...perasa cendawan
5. 1 tin cendawan butang yg dihiris nipis
6. 5 ulas bawang putih dicincang
7. 2 labu bawang besar dicincang
8. sedikit minyak untuk menumis
9. garam dan gula secukup rasa
10. sedikit oregano...

cara2
1. panaskan minyak, tumiskan bawang putih, bawang besar hingga naik bau.
2. masukkan sos2 tadi. Didihkan
3. masukkan daging cincang, cendawan butang dan air (dalam 4 cawan)...
4. renehkan dengaan api perlahan selama 30 minit...
5. agak2 kepekatan kuah tu dah ok, masukkan garam dan gula secukup rasa...
***kalau pekat sangat, tambah air panas...kalau cair, tambahkan masa mereneh...
6. tutupkan api dan masukkan oregano...kacau rata...


mushroom soup...
makan ngan roti sapu garlic spread...



resepi...
ambik dari my resepi...resepi minami
tapi dalam resepi tu kena letak ayam...
kat rumah tak de ayam...so derhaka la sikit kat resepi minami tu...

bahan2
1. 1 tin cendawan butang..di blend kasar dgn 1/2 cawan air
2. 1 cawan tepung gandum dibancuh sebati dengan 1 cawan air
3. 2 kiub ayam
4. garam dan gula secukup rasa

cara2
1. rebus cendawan yg telah di kisar kasar...renehkan selama 10 minit
2. masukkan kiub ayam, garam dan gula
3. masukkan 2 cawan air...didihkan lagi...
4. akhir sekali masukkan tepung gandum yg telah dicampur air tadi
5. kacau perlahan diatas api kecil...renehkan....dalm 3 minit....
***kalau pekat sangat, boleh tambahkan air panas

2 comments:

Mawar Merah said...

Amboi Cik Ton ngan inahar macam janji jer dok buat mushroom soup bagi cek terlioq noo...tapi petua yang Cik Ton bagi tu mmg ganas ler..hee..hee

KAK TON said...

hahaha...
bukan lempar kuat2 ..ala-ala manja gitu..heheh